Strona 1 z 1

Materiały do wyłożenia growboxa

: 04 paź 2016, 23:15
autor: KrwawaMery
Wybór odpowiedniego pokrycia ścian w growroomie jest bardzo ważny, jako że do 40% całego plonu pochodzi z brzegów |kom: nie przy uprawie w stylu SoG czy ScrOG| i odpowiedni materiał może zwiększyć ilość światła dostępnego dla roślin aż do 30%. Natężenie światła ze źródła zmniejsza swoją intensywność wraz z kwadratem odległości, więc ważne by "zatrzymać" go jak najwięcej i odpowiednio skierować. Powierzchnie odbijające pomagają również rozświetlić niższe partie ogródka zaopatrując niżej położone szczyty w światło i ciepło.

By osiągnąć najlepsze rezultaty z konkretnymi ścianami i oświetleniem istotne jest, aby ściany były jak najbliżej ogródka żeby marnować jak najmniej światła. Wartości procentowe odbitego światła są użyteczne jako ogólne wytyczne, prezentujące ilość odbijanego światła poszczególnych materiałów. Wysokie wartości współczynników materiałów występują przy najlepszych możliwych warunkach (np. 99% współczynnik dla mylaru jest możliwy tylko w idealnych warunkach – bez zgięć, materiał zupełnie płaski, bez skaz barwy, itd).

Najlepszym sposobem na wyznaczenie ilości światła odbitego od ścian twojego growroomu jest użycie światłomierza. Najpierw należy zmierzyć światło padajace bezpośrednio na światłomierz, potem wziąć nieprzeroczystą płytkę, trzymac kilka cali od ściany trzymając światłomierz poniżej w taki sposób, by padały na niego promienie odbite od ściany. Potem porównaj oba pomiary i wylicz współczynnik odbicia, im wartości odczytów są bliżej tym ściana jest lepsza. Ważne jest utrzymanie tej samej odległości przy obu pomiarach, by uniknąć przekłamań.

Warto zauważyć, że promieniowanie świetlne jest promieniowaniem elektromagnetycznym o długości fali od 400 do 700 nanometrów, promieniowanie cieplne jest związane z długościami 800 – 2000 nm.

Poniżej wymienione to jedne z najczęściej używanych materiałów na ściany growroomów:

Foylon
Trwalsza wersja mylaru, zrobiona z plecionej tkaniny polyestrowej, wzmocniona laminatem. Foylon jest odporny na większość roztworów, nie rwie się, nie szarzeje i może być wycierany na mokro lub myty. Świetne rozwiązanie dla zainteresowanych długotrwałym użytkowaniem, nawet jeśli jest droższy od mylaru, jego wytrzymałość wynagradza poniesiony koszt.. Odbija 95% padającego światła i około 85 % ciepła więc należy użyć odpowiedniej wentylacji.

Zalecaną metodą zamocowania foylonu do ściany są rzepy. Ułatwiają zdejmowanie do czyszczenia, zmniejszaja ryzyko zmarszczenia, przerwania czy zgięcia. Przy wykładaniu ścian układaj materiał równo, nie pozostawiając powietrza pomiędzy ścianą i foylonem.

Mylar
Świetnie odbijający światło materiał poliestrowy, produkowany w różnych grubościach, najczęściej 1 i 2 mm. 2 milimetrowy, nie tak wytrzymały jak folyon jest dość nierówny. 1 milimetrowy przerywa sie całkiem gładko więc trudno zdejmować go do czyszczenia nie uszkadzając przy okazji. Oba te rodzaje odbijają w granicach 92 - 97% padającego światła dając potencjalnie więcej niż foylon, jednak dlatego, że foylon jest łatwiejszy w czyszczeniu bez uszkadzania go i trudniejszy do zmarszczenia ostatecznie wygrywa nieco lepiej odbijając. Trzeba zauważyć, że mylar odbija energię cieplną tak samo jak folyon (około 85%), więc odpowiednia wentylacja jest konieczna przy użyciu mylaru w growroomie. Można go położyć na ściany podobnie jak folyon, pamiętając by dobrze przywierał do ściany 1 mm mylar ma spore szanse na pomarszczenie, nawet jeśli jest przymocowany na rzepy.

Folia maskująca C-3
Specjalny rodzaj mylaru, cechujący sie tymi samymi właściwościami co 2 mm mylar, z tym, że poza odbiciem 92 - 97% światła jest w 90% odporna na podczerwień czyniąc growroom niewidzialnym dla skanowania podczerwonego. Można zamocować tak samo jak folyon czy mylar, tak samo uważać przy rozkładaniu.

Biała farba matowa.
Oczywista opcja dla dużych growroomów lub ludzi zainteresowanych tanim pokryciem ścian. Biała farba odbija 75 – 85% światła, zapobiega przet tworzeniem „hot spotów” (idealnie przylega do ściany). Zalecane jest dodanie czegoś grzybobójczego przy malowaniu.

Farby połyskowe i tzw „skorupka jajka” nie są tak wydajne jak matowa biel. Półmatowa odbija pomiędzy 55 a 60% padającego światła. Trzeba pamietać, że każde rozmazania i skazy powierzchni zmniejszaja odbijalność powierzchni więc należy być ostrożnym by nie zamazać bądź poplamić ścian. Biel tytanowa (white titanium) jest dużo lepsza lecz używana głównie na reflektory z uwagi na wysoki koszt.

Farba elastomerowa
Gumowa farba dachowa z 90% odbiciem. Dobra na growboxy, odporna na wilgoć. Kool Seal White elastomeric Roof Coating ~ 15$ (1 galon) Świetnie odbija światło. Tworzy gumowa, rozciągliwą powłokę. Przywiera niemal do każdej powierzchni (znakomita do drewna i metalu).

Folia czarno-biała
Pomocna przy budowie tymczasowego growroomu, lub w przypadku gdy nie można niszczyć ścian, łatwa w czyszczeniu.

Czarna warstwa nie przepuszcza żadnego światła przez materiał, biała strona jest w 75 – 90% odbijająca. Dobrze jest wybrać tworzywo 6mm dla najlepszego zablokowania światła i wytrzymałości.

Jesli tworzywo bedzie za blisko źródła światła zacznie się topić, więc musisz być ostrożny. Panda plastic nie tworzy „hotspotów”. Można ja rozłożyć używając gwoździ stolarskich czy kleju. Może to byc tania alternatywa mylaru gdy malowanie nie wchodzi w rachubę.

Pianka polystyrenowa/styropian
Jest idealny do surowych warunków (panujących np. na strychu), pod warunkiem, że masz odpowiedni system wentylacji i w jakis sposób możesz powstrzymać temperaturę (klimatyzacja albo coś podobnego).

Jest to dobry materiał dla instalacji tymczasowych lub przenośnych z uwagi na niewielka masę. Średnio odbija 75 – 85% światła więc jest porównywalny z malowaniem. Styropian nie tworzy „hotspotów”. Można go kupić w arkuszach, można używać na konstrukcje ścianki growroomu lub przykleić klejem albo taśmą albo przybić do ściany.

Koc bezpieczeństwa/ratunkowy
Te super cienkie koce poliestrowe, sprzedawane w większości sklepów campingowych lub aptekach są zbudowane z pojedynczej warstwy folii poliestrowej pokrytej warstewką naparowanego aluminium.

Materiał nie jest tak efektowny przy odbijaniu światła z uwagi na swoją niewielką grubość. Trzymając pod światło zauważysz wiele małych dziurek na skrzyżowaniu zgięć. Materiał jest półprzezroczysty, łatwo sie marszczy przez co szybko traci właściwości odbijania światła. Odbijając niemalże 90% promieniowania cieplnego zdolny jest do odbicia około 70% światła.

Największa zaleta użycia tego materiału jest jego cena i przez to łatwe zastępowanie nowym. Tworzy „hotspoty”, więc trzeba zadbać o równe rozłożenie na ścianie. Najlepiej użyc taśmy (zaleca się aluminiowa bądź metalową), rozdziera sie łatwo przy przecięciu bądź przekłuciu.

|Koc ratunkowy jest zdecydowanie gorszy niż tutaj opisano, jest rozciągliwy ale bardzo łatwo się rwie, przepuszcza dużo więcej światła niż zwykła folia aluminiowa. Przy wysokiej temperaturze potrafi się zapalić, tak jak folia aluminiowa może przewodzić prąd. Lepsze są ekrany styropianowo-alumioniowe które łatwo się formuje w boxach (Endriug)

Folia aluminiowa
|Uwaga - do pierwotnego tłumaczenia dodano - komentarze : prostujące niezbyt - miarodajne informacje zawarte w org tekście |

Odbija nie więcej niż 55% światła – jeśli jej używasz to tylko matową stroną w kierunku swiatła. Po pomarszczeniu powierzch współczynnik odbijania spada nawet do 35%. Jest niebezpieczna, tworzy łatwo hotspoty, przewodzi prąd elektryczny, może nawet zagrozic pożarem przy bliskim kontakcie z oświetleniem HID, Mocowanie do ścian jest zwykle trudne, najlepiej użyc taśmy aluminiowej lub kleju. Ten materiał powinien byc używany tylko w ostateczności i nawet wtedy jego przydatność jest wątpliwa.

|informacje o tym, że aluminiowa folia kanapkowa odbija tak mało światła są nieco naciągane - nie jest tak dobra jak napylone lustro w kierunkowym odbiciu swiatła, ale na pewno nie odbija aż tak -> "zdecydowanie mniej" niż mylar.. - czysty glin - aka aluminium - odbija do 99% widzialnego światła i do 95% podczerwieni. Nie można także zapominać o takiej drobnostce jak to, że mylar jest folią metalizowaną własnie aluminium :) różnica tkwi w gładkości powierzchni - eee.. nie ważne jak kcesz patrz: [[1]] - Folie alu można swobodnie kłaść błyszczącą stroną na zewnątrz - nie sprawdza się zbyt dobrze głównie dlatego, że jej wytrzymałość jest żadna, drze się w trymiga i jest "po zawodach" - reszta wad przytaczanych up. jak najbardziej się zgadza|

|Potwierdzam - folia aluminiowa odbija dużo więcej światła niż opisano. Rwie się równie łatwo co koc aluminiowy ale przy odpowiedniej wprawie można z niej zrobić wszystko. W małych boksach wystarczająca, przy lampach CFL nie możliwe jest tworzenie się hotspotów (światło jest już bardzo rozproszone). W kontakcie z CFL jest bezpieczna.